Pressklipp

Ett litet urval från recensioner av mina böcker. Hör av dig om du har några frågor. 

“Jag tror att Palmkvist håller på att muta in ett alldeles särskilt område i den svenska romanen. Det handlar om hans ovanliga känslighet för textens resonans, hans förmåga att avlyssna.” 
/ Göteborgs Posten

“Conny Palmkvist är på god väg att bli en stor berättare. Dialogen är briljant, den har något av Torgny Lindgrens sparsmakade absurdism i sig.”
/ Svenska Dagbladet

”En bok om sorg, smärta och ensamhet, skriven med både absurd humor och stort allvar, en bok att ta till sitt hjärta.”
 
/ Ingalill Mosander, Aftonbladet

”Det är så starkt att skriva det här och det är verkligen den vackraste kärleksförklaring jag någonsin läst.” 
 
/ Västerviks-Tidningen

”Palmkvist skapar bilder av ensamheten och har också en förmåga att gestalta tystnaden mellan människor, som får mig att tänka på Per Gunnar Evander. Med kärleksfull humor och stark medkänsla tecknar han två av sitt unga författarskaps allra mest fascinerande personporträtt.”
/ Skånska Dagbladet

”Att läsa Conny Palmkvist är en rening. Att få vara i hans sällskap hela vägen är en ynnest.”
 
/ Värmlands Folkblad

”Författarens egna ord tycks vara vägda på en gyllene våg. Språket är finstämt, innerligt och periodvis berusande poetiskt.”
/ Bleking Läns Tidning

”En lysande debut – jag grät mig genom de sista 100 sidorna i boken.” 
/ Östersunds – Posten

"Det som är lika i alla hans berättelser, och orsaken till att man ska läsa Vintern, är Conny Palmkvists fantastiska språk. Han skriver en svenska som är helt underbar, och som är glasklar, genomlyst och utan ett ord för mycket. Det är poetisk lyster, en sorts minimalistisk prosa. Och det är väldigt styvt gjort. Det finns nästan ingen annan i Sverige som kan skriva så här."
/ Gomorron Sverige (SVT)

 ”Tusen ord för allt” är lugn och tänkvärd läsning, med – framförallt – ett både starkt och rörande porträtt av ålderdomen, där Johan genom sin kärlek försöker hålla kvar Natasja i deras gemensamma historia.”
/
Kristianstadbladet

”Det är så vardagligt, så litet, så outsägligt personligt att det blir stort och vackert. Ett kärleksmonument rest över en mamma, en medelålders kvinna, en individ i statistikens gråa massa.”
/ Helsingborgs Dagblad

”Det är en stark debutroman som Conny Palmkvist har skrivit. Osentimentalt men äkta.”
/ Dagbladet, Sundsvall

”Hos Palmkvist däremot, skönjer man skimret direkt. Av ett slags kvardröjande stilleben över ensamhet och tomrum, vackra att betrakta, vemodiga, svåra, hoppfulla. Formade av ord som också vill försona – ord finns ju för allt.”
/ Östgöta Correspondenten

”Kärlekshistorien skildras innerligt och mästerligt och från en utgångspunkt vi undviker att tänka på.”
/Gefle Dagblad

”Det här är en i allra högsta grad uppriktig och stark debut. Läs den.” 
/ Industrifacket

"Håll inte tillbaka kärleken, William Holden" är en suggestiv och långsamt spännande roman fylld med både ömhet och kärlek i det hårda livet."
/ Helsingborgs Dagblad

“Stilla som döden - Conny Palmkvists lågmälda gestaltning når en nästan outhärdlig närhet.” 
/ Tidningen Kulturen

"Conny Palmkvist är en god berättare med väl vässad penna och välutvecklat sinne för detaljer och slagkraftiga formuleringar."
/ Dalademokraten

”Jag längtar redan efter en till Palmkvistroman.”
/ Uppsala nya Tidning

”Hon möter fasorna med öppen blick och beskrivningen av det som sker är både osentimental och djupt gripande. Kontrasten mellan författarens poetiska, bildrika språk och den brutala handlingen känns nästan oanständig. Kan man skriva så vackert om något så fasansfullt? Veras unga röst blir ett starkt och viktigt vittnesbörd om en del av vår historia.” Betyg 4 av 5   / Tidningen MåBra

”Djupt lyriska partier, ibland också närmast aforistiska ordfogningar, varvas med grymma barndomsupplevelser. Närhet blandas med avstånd. Vänskap med främlingskap.”
/ Hällekis-Kuriren

”En alldeles underbar bok. Conny Palmkvists språk är så vackert. Det är skenbart enkelt, men det är genomlyst. Det går inte att ta bort ett ord, inte rucka på ett komma. Läs den! Läs den!  
 
/ Yukiko Duke, Gomorron Sverige (SvT) 

"Det är en ömsint och kärleksfull och bottenlöst förtvivlad skildring som är värd alla läsare den kan få.”/ Svenska Dagbladet 

”Författaren kommer otroligt nära tonårspojkens liv och uttryck, vilket berör på djupet.”
 
/ Norra Västerbotten

Författarens stilistiska kristallskärpa och gripande vittnesmål är en mycket stark och omtumlande berättelse.” 
/ Vestmanlands Läns Tidning

”När jag senare lagt ifrån mig boken känner jag mig nästan renad. Ett riktigt stålbad, det bästa jag läst om döden.” 
/ Tidningen Leva

”En mycket fin bok för anhöriga och andra som vill förstå hur döden påverkar oss som blir kvar.”
/ Damernas Värld

”Hej då, allihopa, är en gripande bok som kommer att dröja kvar länge.”
 
/ Hudiksvalls Tidning

"De flyende skyldiga är en i många avseenden gåtfull, men inte svårtillgänglig, text. Eller, om man så vill, introvert, svältande, avmänskligad – och därför starkt berörande.  
 /
 Göteborgs-Posten

"Jag är imponerad av författaren Conny Palmkvist, som talar inifrån Vera med en nästan skrämmande självsäkerhet och tonträff. Han lyckas göra en egensinnig skildring av Förintelsen, med en röst som känns autentisk. En röst som beskriver lidandet inifrån – förvirrad, dövad av smärta, saklig, torr och poetisk. Men aldrig gråtmild eller moraliserande." 
 / 
Helsingborgs Dagblad

"Palmkvists bok är välskriven och gripande. Boken är fylld av hjärta och språket vackert flytande. En bok att rekommendera.”
 
/ BTJ

”Med Två hus i slutet av en väg har Conny Palmkvist höjt sin litterära röst, sprungen ur vår regionala verklighet. Det är en röst jag gärna lyssnar till. Den är ambitiös och välljudande. Det är vackert och sorgligt.”
/ Helsingborgs Dagblad

”Bokens språk är lättflytande, poetiskt och fragmentariskt men beskriver på ett smärtsamt tydligt sätt hur människan förändras när man tvingas leva i fångenskap, i ständig hunger och förlamande trötthet. Hur kroppens funktioner påverkas av svält, hårt arbete, smittor, kyla osv.”
/ pocketblogg.se  

”Jag begriper inte hur en medelålders svensk man kan berätta så otroligt inkännande om såväl förhållandena i lägret som hur en ung tjej tänker och känner.”
/ pocketblogg.se 

"De flyende skyldiga är en otäck men välskriven mörk saga från en inte alltför avlägsen tid i vår historia."
 /
 Kulturbloggen

"Få svenska författare har Conny Palmkvists språkliga gehör, hans förmåga att lyssna in andra människor och skapa resonans i sina texter: de är av den sort som skapar långa efterklanger hos läsaren." 
/ Helsingborgs Dagblad

"Det som är lika i alla hans berättelser, och orsaken till att man ska läsa Vintern, är Conny Palmkvists fantastiska språk. Han skriver en svenska som är helt underbar, och som är glasklar, genomlyst och utan ett ord för mycket. Det är poetisk lyster, en sorts minimalistisk prosa. Och det är väldigt styvt gjort. Det finns nästan ingen annan i Sverige som kan skriva så här."
/ Gomorron Sverige (SVT)

"I boken ger Conny Palmkvist med närmast klaustrofobisk närvaro sina tankar om vad som händer med människan när tillvaron kokar ner till att vara en fråga om liv eller död. Han ställer frågorna som nog de flesta nosat på men lagt åt sidan därför att de är för svåra ... Boken är också njutbar på ett alldeles eget sätt i kraft av sitt i all sin enkelhet lysande poetiska språk."
/ Norrköpings Tidningar

”Det ska bli mycket intressant att följa Palmkvist i fortsättningen. På mig övertygar han redan nu i kraft av sin äkthet och oerhörda lidelse.”
/ Skånska Dagbladet

"Vintern är en både poetiskt vacker och skrämmande roman som har flera likheter med Cormac McCarthys Pulitzerprisade The road."
/ BTJ

"Conny Palmkvist skriver med stark närvaro. Prosan är pregnant och samtidigt poetisk och läsaren får följa nästan varje steg som berättarjaget tar genom ett vintrigt, övergivet Helsingborg där ingenting är vad det har varit ... Vår tillvaro och välfärd är skör och Conny Palmkvist lyckas med att skildra människans förändrade villkor under naturkatastrofer och krig med en sansad röst som tränger in och berör."
/ Tidningen Kulturen

"Lysande relevant poetisk dysptopi."
/ Motala Vadstena Tidning

"Ljuset har slocknat, vattnet förore­nats och den yttersta gränsen passerats. Ett laglöst liv har drabbat Sverige. Det här är utgångspunkten i Conny Palmkvists sjunde roman, en välskriven och målan­de berättelse. En dys­topisk skildring där världen, naturen och även människorna går mot sitt slut. Sorg. Hopplöshet. Förtvivlan. Men också hopp. Trots allt."
/ Above Magazine

"Det är uppenbart att Conny Palmkvist söker nya vägar för sitt författarskap och vill utmana såväl sig själv som sina läsare. Det är en konstnärlig risktagning som är modig ... Vintern är inte Conny Palmkvists bästa roman, men det är ett verk av en författare som befinner sig i rörelse mot något nytt och intressant."
/ Landskronaposten

"De gripande passagerna kring faderns intensiva saknad efter sin son glimmar varmt i denna för övrigt arkaiskt gråa mardrömslika verklighetsgestaltning."
/ BTJ

"Detta är en finstämd berättelse om kärleken mellan far och son och hoppet som aldrig lämnar människan. Det är i grunden en realistisk berättelse, men inslagen av William Holdens visdomsord ger historien en drömlik känsla. Denna författarens femte bok är en mycket läsvärd historia som lämnar läsaren varm om hjärtat." 
/ Bibliotekstjänst (BTJ)

"I Conny Palmkvists klara prosa handlar det om orden, de väl avväga, de utsagda, de berättande, om hur vi tolkar verkligheten och alla dess försåtliga skikt och sidospår, vad den säger oss att se när vi ser den."
/ Tidningen Kulturen

"Håll inte tillbaka kärleken, William Holden är mycket välskriven och stämningsfull, vacker och melankolisk."
/ Tidningen Kullaliv

”Stilsäkert och vackert blandas verklighet och fantasi ihop hos det berättande jaget Gustav. Det är mörker och ljus, hat och kärlek, ensamhet och längtan. Och genom allt löper tråden om berättelsens kraft.”
 
/ Kristianstadbladet

”Conny Palmkvists språk är vackert och lite gammeldags. Det är en fängslande och fantasifull berättelse med ett oväntat slut. Om ingen har köpt filmrättigheterna ännu så händer det nog vilken sekund som helst.”
 
/ VeckoRevyn

”Mitt i den bottenfrusna förtvivlan som gestaltas utstrålar Conny Palmkvists roman ett slags vresig optimism.”
/ Göteborgs Posten

”Tyckte ni om Conny Palmkvist första bok Hej då, allihopa kommer ni att älska den här.” 
 
Betyg 4/5
 
/ Plaza Kvinna

"Conny Palmkvists prosa är precist avvägd utan åthävor och vinner stark effekt ofta med insteg rakt i hjärteroten. Hans ord impregneras av känsla, när han beskriver hur man förtvivlat tar itu med all sin valhänta sorg, i ilska över förlusten, i de manövrer som försöker hålla kvar den människa som tagits bort från det reella livet. Att söka återvinning genom dagliga ting, minnens repriser ibland in till förtvivlan vid panikens stup, att vägra släppa den som mot ens vilja går sin väg rakt in i det förlorade riket. Att ny vänskap ändå kan lindra sorgen."
/ Tidningen Kulturen