Jag tror att Palmkvist håller på att muta in ett alldeles särskilt område i den svenska romanen. Det handlar om hans ovanliga känslighet för textens resonans, hans förmåga att avlyssna.
— Göteborgs Posten

02 december 2024

KORT VERSION

Lästid: 25 sekunder

Jag började skriva som fjortonåring och vid trettio debuterade jag med en självbiografisk roman. Nitton böcker senare har jag bland annat belönats med Helsingborgs Dagblads kulturpris och Umeå novellpris. Flera av mina verk är översatta till andra språk, och att se dem nå världen – från Japan till England – är en märklig känsla. Fyra minuter över tolv röstades 2024 fram som en av de mest älskade barnböckerna genom tiderna i Nederländerna. Hur går det ens till? Man behöver påminna sig själv om att det är på riktigt.

lång version

Lästid: Två minuter

Jag började skriva när min far dog. Jag var fjorton år gammal. Det som sedan följde innan jag som trettioåring blev antagen med en självbiografisk roman var kanske mest en akt av vilja. Vägran att nöja sig.

Nitton böcker senare har mycket hänt och jag har bland annat belönats med Helsingborgs Dagblads stora kulturpris, Umeå novellpris, Lengertz litteraturpris, samt Gisela och Oscar Trapps minnespris.

Flera av mina böcker är översatta och återfinns i ett tiotal länder runt om i världen. Håll ögonen öppna om ni passerar England, Nederländerna, Japan, Norge, Sydkorea, Danmark eller Tjeckien (och så vidare).

Det är en märklig känsla att mina barnböcker nu tar plats i katalogen, inte minst sedan Fyra minuter över tolv röstades fram som nummer 47 på en topp 100-lista över de mest älskade barnböckerna genom tiderna i Nederländerna. Listan innehöll bara en enda annan svensk författare. Det var Astrid Lindgren. Tidigare samma år (2024) toppade samma bok listan över de mest omtyckta barnböckerna i samma land.

Hur tar man sig an prestationsångesten som följer? Nej, så tänker man inte.

Man sätter ett nytt papper i maskinen och fortsätter.

Höjdpunkter leder nämligen som bekant till nya höjdpunkter. Med fascination har jag kunnat läsa om att stora kulturpersonligheter som Joakim Thåström läst mina böcker och älskat dem. Det är vackert att se människor som inspirerat en själv kliva fram och berätta att man berört dem på något vis. Lika läckert var det när förebilden Sam Hallam, tillika Sveriges förbundskapten i ishockey, pratade om hur mina romaner berört honom.

Och vilken ung författare tror att man som femtioåring ska ha en kort, men intensiv brevväxling med drottning Margrethe II av Danmark? Eller att hon i ett handskrivet brev ska be om att få läsa en till av ens böcker?

Nå. Jag borde kanske satt punkt redan, men det var roligare än jag trodde att få skriva om sig själv.

Inte många vet att mina böcker, och en film jag gjorde, har använts på flera spännande sätt runt om i världen, som när Johannesburg Holocaust & Genocide Centre samarbetade med den svenska ambassaden och anordnade två visningar av min dokumentär Flykten över Sundet. Samma film har visats femton gånger på danska TV1.

Till slut: min bok Sundets röda nejlikor är den bästsäljande romanen någonsin på Killbergs i Helsingborg. Bara i den enda butiken har de sålt över 1500 exemplar. Jo, det där ger mig faktiskt ont i magen - hur följer man upp det?

Jag hoppas att Yukkiko Duke hade rätt när hon pratade om en av mina böcker på SVT:

"Det som är lika i alla hans berättelser, och orsaken till att man ska läsa Vintern, är Conny Palmkvists fantastiska språk. Han skriver en svenska som är helt underbar, och som är glasklar, genomlyst och utan ett ord för mycket. Det är poetisk lyster, en sorts minimalistisk prosa. Och det är väldigt styvt gjort. Det finns nästan ingen annan i Sverige som kan skriva så här."


PRISERNA

Helsingborgs Dagblads kulturpris 2007

“För ett författarskap i spännande utveckling, krönt av årets roman Två hus vid slutet av en väg, en berättelse i den magiska realismens anda om våld och utsatthet.”

Lengertz litteraturpris 2021

“Conny Palmkvist tilldelas Lengertz litteraturpris för Sundets röda nejlikor, en fängslande och viktig skildring av mänskligt mod och offervilja i ett avgörande skede i modern skånsk historia.”

Bonnier Carlsens barnbokspris 2020 (tredjepris)

“Förlaget fick in 833 manus till sin tävling, där de efterlyste näste stora barnboksförfattare. Conny Palmkvist fick tredjepris, vilket innebär en prissumma på 25.000 kronor och utgivning av manuset Fem regler för livet.”

Umeå Novellpris 2009

“Umeå Novellpris 2009 går till författaren Conny Palmkvist som med föredömlig konsekvens, lokal tonträff och personlig språkkänsla gestaltar en grupp unga pojkars handgripliga möte med vuxenvärlden.”

Ettusen tvåhundra skribenter provade lyckan och skickade in en novell. Vinnare blev Conny Palmkvist. Juryn bestod av Per Olov Enquist, Svante Weyler, Gunnar Balgård, Peter Kihlgård, Kerstin Wixe och Elin Claeson.

Gisela och Oscar Trapps minnespris 2021

“Författaren Conny Palmkvist tilldelas Helsingborgs stads utmärkelse till minne av Gisela och Oscar Trapp 2021 för sitt arbete med att skildra historien om Helsingörs syklubb och flyktingtransporterna över Öresund under andra världskriget.”

Selmapriset 2015

“En sådan roman är ”De flyende skyldiga”, med vilken Conny Palmkvist lyckats skapa en skakande berättelse om det fulaste och det vackraste i den mänskliga naturen, som stannar kvar i läsaren för evigt.”

STIPENDIERNA

Även de stipendier som jag har fått de senaste tjugo åren har varit viktiga, och jag är tacksam mot Författarfonden, Helsingborgs stad, Längmanska kulturfonden, Sten K. Johnson, Fotokopieringsfonden och Helge Ax:son Johnson.


Det som är lika i hans berättelser är hans fantastiska språk. Han skriver en svenska som är helt underbar, och som är glasklar, genomlyst och utan ett ord för mycket. Det är poetisk lyster, en minimalistisk prosa. Och det är väldigt styvt gjort. Det finns nästan ingen annan i Sverige som kan skriva så här.
— Gomorron Sverige (SVT)