Jag tror att Palmkvist håller på att muta in ett alldeles särskilt område i den svenska romanen. Det handlar om hans ovanliga känslighet för textens resonans, hans förmåga att avlyssna.
— Göteborgs Posten

02 november 2024

DEN KORTA VERSIONEN

Tänk om man kunde inleda med något roligare än: jag har alltid skrivit.

Men ändå. Det var så det var.

Jag började skriva när min far dog. Jag var fjorton år gammal. På mitt rum i den lilla byn Jonstorp satt jag i ett mörkt rum med en elektrisk skrivmaskin. Dikten hette: När jag var fjorton år dog min unga far.

Det som sedan följde innan jag som trettioåring blev antagen med en självbiografisk roman var kanske mest en akt av vilja. Vägran att nöja sig. Skrivbok efter skrivbok fylldes innan datorerna tog vid.

Sedan jag började arbeta som författare har jag skrivit arton böcker och tilldelats bland annat Helsingborgs Dagblads kulturpris, Umeå novellpris, Lengertz litteraturpris, samt Gisela och Oscar Trapps minnespris.

Ett par av mina böcker är översatta och återfinns i ett flertal länder runt om i världen, så som England, Holland, Japan, Norge, Sydkorea, Danmark och Tjeckien (och så vidare). Här hemma har mina romaner getts ut av bland annat Bokförlaget Forum, Bonnier Carlsen, Bazar och Brombergs.

Det är en märklig känsla att mina barnböcker nu tar en sådan stor plats i katalogen, inte minst sedan Fyra minuter över tolv röstades fram som nummer 47 på en topp 100-lista över de mest älskade barnböckerna genom tiderna i Nederländerna. Listan innehöll bara en enda annan svensk författare. Det var Astrid Lindgren. Så fint.

I övrigt är det inte enkelt att sammanfatta sig själv.

“Författarens egna ord tycks vara vägda på en gyllene våg” skrev en journalist i BLT en gång. “Språket är finstämt, innerligt och periodvis berusande poetiskt.”

Det är väl en skamlös förenkling, men jag tror ändå han var något på spåren.

Själv känner jag att min person syns som en skugga i allt jag skriver. Det handlar om människor, och om att vara människa. Om våra irrvägar och förlusten av tillvarons trygghet.


Priserna

Helsingborgs Dagblads kulturpris 2007

“För ett författarskap i spännande utveckling, krönt av årets roman Två hus vid slutet av en väg, en berättelse i den magiska realismens anda om våld och utsatthet.”

Lengertz litteraturpris 2021

“Conny Palmkvist tilldelas Lengertz litteraturpris för Sundets röda nejlikor, en fängslande och viktig skildring av mänskligt mod och offervilja i ett avgörande skede i modern skånsk historia.”

Bonnier Carlsens barnbokspris 2020 (tredjepris)

“Förlaget fick in 833 manus till sin tävling, där de efterlyste näste stora barnboksförfattare. Conny Palmkvist fick tredjepris, vilket innebär en prissumma på 25.000 kronor och utgivning av manuset Fem regler för livet.”

Umeå Novellpris 2009

“Umeå Novellpris 2009 går till författaren Conny Palmkvist som med föredömlig konsekvens, lokal tonträff och personlig språkkänsla gestaltar en grupp unga pojkars handgripliga möte med vuxenvärlden.”

Gisela och Oscar Trapps minnespris 2021

“Författaren Conny Palmkvist tilldelas Helsingborgs stads utmärkelse till minne av Gisela och Oscar Trapp 2021 för sitt arbete med att skildra historien om Helsingörs syklubb och flyktingtransporterna över Öresund under andra världskriget.”

Selmapriset 2015

“En sådan roman är ”De flyende skyldiga”, med vilken Conny Palmkvist lyckats skapa en skakande berättelse om det fulaste och det vackraste i den mänskliga naturen, som stannar kvar i läsaren för evigt.”

Stipendierna

Även de stipendier som jag har fått de senaste tjugo åren har varit viktiga, och jag är tacksam mot Författarfonden, Helsingborgs stad, Längmanska kulturfonden, Sten K. Johnson, Fotokopieringsfonden och Helge Ax:son Johnson.


Det som är lika i hans berättelser är hans fantastiska språk. Han skriver en svenska som är helt underbar, och som är glasklar, genomlyst och utan ett ord för mycket. Det är poetisk lyster, en minimalistisk prosa. Och det är väldigt styvt gjort. Det finns nästan ingen annan i Sverige som kan skriva så här.
— Gomorron Sverige (SVT)